Försäljnings-, leverans- och avtalsvillkor
Nedanstående villkor gäller alla köp från GemaButiks Inredning & Tilbehör AB org.nummer 556751-6157. Villkoren gäller i de fall där inga andra skriftliga avtal ingåtts.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för eventuella tekniska såväl som typografiska felaktigheter.
Allmänt
De flesta produkter i webbshopen är lagervaror och finns för omgående leverans. Normalt, skickar vi order från oss inom 3-5 arbetsdagar.
Betalning och Priser
Betalning kan ske med följande betalningsvillkor:
- Faktura
- Förskott
Samtliga priser i webbshopen är exklusive moms. Kostnad för frakt och eventuellt emballage tillkommer. För order understigande 500 kr tillkommer en expeditionsavgift på 100 kr.
Faktura
Vid köp mot faktura görs en kreditupplysning. För att kunna handla mot faktura får du inte ha några betalningsanmärkningar eller obetalda skatteskulder. Likaså måste leveransadressen stämma överens med den i Sverige folkbokförda adressen. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag, f.n. 50 SEK samt dröjsmålsränta med 2% per månad. Vi förbehåller oss rätten att neka försäljning mot faktura. Fakturan levereras via e-post när vi skickat din order (den medföljer ej leveransen). Betalningsvillkor är 10 dagar netto.
Förskottsbetalning
Om din beställning inte godkänns för leverans mot faktura kan vi erbjuda förskottsbetalning. När du lagt din beställning får du ett e-mail med en faktura. När vi mottagit betalningen för fakturan skickar vi din order. Ingen kostnad tillkommer med detta betalningssätt men det tar längre tid innan du får dina varor.
Leveranssätt
GemaButiks AB jämför priser och leveranstider hos flera transportörer och beställda varor skickas med för köparen mest fördelaktiga sätt.
Ångerrätt
Köparen har rätt att ångra hela köpet upp till 7 dagar efter mottagandet av varan. Vid utnyttjande av ångerrätten måste köparen kontakta oss för att få skriftliga instruktioner om returförfarandet. Ångerrätten gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte tillåter ett återlämnande (specialtillverkade och måttbeställda varor, samt varor som har målats utanför GemaButiks standardfärger). Vidare gäller att köparen måste hålla den mottagna varan i ett väsentligt oförändrat skick. Detta innebär också att produkterna skall befinna sig i oöppnad originalförpackning samt emballeras väl vid retur. Köparen står för kostnad av returtransport samt. GemaButiks AB debiterar 25 % av inköpsvärdet för returnerade varor för att täcka egna hanteringskostnader. Observera att köparen först måste kontakta oss för erhållande av returinstruktioner. Produkter som returneras utanför våra returinstruktioner kan vi tyvärr inte ta emot eller ansvara för.
Ej uthämtade paket
Om ett paket går i retur till oss för att du inte tagit emot det, kommer du att debiteras den faktiska fraktkostnaden och kostnad för att skicka paketet igen, samt en expeditionskostnad på 50 kr för vår hantering.
Reklamation/Felleverans
GemaButiks AB garanterar att varje försändelse kontrolleras innan den skickas till dig. Skulle ändå en produkt vara trasig alternativt felexpedierad när den anländer så åtar sig GemaButiks AB efter eget val att antingen kostnadsfritt åtgärda felet, ersätta produkten eller återbetala densamma. Det är dock viktigt att du först kontaktar oss för att erhålla retursedel och retur instruktioner. Obs! Vid transportskador läs nedan!
Köparen kan inte åberopa att varan är felaktig, om han inte lämnat meddelande om felet inom skälig tid (normalt 7 dagar efter mottagandet). Skador skall i första hand meddelas till fraktbolaget och i andra till oss via telefon eller e-post. Våra kontaktuppgifter finns på sidan "Kontakt" på vår site. Det åligger köparen att ange och påvisa hur felet eller bristen yttrar sig.
Tänk på att alltid kontakta oss först innan du returnerar några varor. Produkter som returneras utanför våra returinstruktioner kan vi tyvärr inte ta emot eller ansvara för.
Transportskador
Vid transportskadade varor skall anmärkning mot fraktbolaget framställas utan oskäligt uppehåll efter det att köparen upptäckt eller borde upptäckt fel eller brist. Vid synlig minskning eller skada på gods skall anmärkning framställas till chauffören/budet omedelbart vid godsets mottagande och annars inom 48 timmar efter mottagandet.
Reservationer
GemaButiks AB reserverar sig för slutförsäljning.
Produktinformation
Om det finns produktbeskrivningar och bruksanvisningar till produkten så följer dessa med leveransen. Om du vill ha mer information eller rådgivning från GemaButiks AB så är denna endast av vägledande typ. För vissa produkter kan du teckna telefonsupportavtal. Önskar du instalation av din inredning kan du kontakta oss för separat offert. GemaButiks AB är ansvarig för att varorna uppfyller kraven på CE-märkning.
Din bekräftelse att du accepterar dessa villkor
Genom att köpa från GemaButiks Inredning & Tillbehör AB accepterar du dessa avtalsvillkor (och de aktuella villkor som gäller vid tiden för din beställning) samt samtycker till vår e-post och integritetspolicy.