Försäljnings-, leverans- och avtalsvillkor
Nedanstående villkor gäller alla köp från GemaButiks Inredning & Tilbehör AB org.nummer 556751-6157. Villkoren gäller i de fall där inga andra skriftliga avtal ingåtts.
Fakta- och prisuppgifter lämnas med reservation för eventuella tekniska såväl som typografiska felaktigheter.
Allmänt
De flesta produkter i webshopen är
lagervaror och finns för omgående leverans. Normalt, skickar vi order
från oss inom 3-5 arbetsdagar.
Betalning och Priser
Betalning kan ske med följande betalningsvillkor:
- Faktura
- Förskott
Samtliga priser i webshopen är exklusive
moms. Kostnad för frakt och eventuellt emballage tillkommer.För order
understigande 500 kr tillkommer en expeditionsavgift på 100 kr.
- Faktura
Vid köp mot faktura görs en
kreditupplysning. För att kunna handla mot faktura får du inte ha några
betalningsanmärkningar eller obetalda skatteskulder. Likaså måste
leveransadressen stämma överens med den i Sverige folkbokförda
adressen. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp
som är tillåtet enligt lag, f.n. 50 SEK samt dröjsmålsränta med 2% per
månad. Vi förbehåller oss rätten att neka försäljning mot
faktura. Fakturan levereras via e-post när vi skickat din order (den
medföljer ej leveransen). Betalningsvillkor är 10 dagar netto.
- Förskottsbetalning
Om din beställning inte godkänns för
leverans mot faktura kan vi erbjuda förskottsbetalning. När du lagt din
beställning får du ett e-mail med en faktura. När vi mottagit
betalningen för fakturan skickar vi din order. Ingen kostnad tillkommer
med detta betalningssätt men det tar längre tid innan du får dina varor.
Leveranssätt
Beställda varor levereras med Schenker AB, om inget annat har avtalats.
Ångerrätt
Köparen har rätt att ångra hela köpet upp till 7 dagar efter
mottagandet av varan. Vid utnyttjande av ångerrätten måste köparen
kontakta oss för att få skriftliga instruktioner om returförfarandet.
Ångerrätten gäller inte om varan på grund av sin beskaffenhet inte
tillåter ett återlämnande (specialtillverkade och måttbeställda varor,
samt varor som har målats utanför GemaButiks standardfärger). Vidare gäller att köparen måste hålla den mottagna
varan i ett väsentligt oförändrat skick. Detta innebär också att
produkterna skall befinna sig i oöppnad originalförpackning samt
emballeras väl vid retur. Köparen står för kostnad av returtransport
samt. GemaButiks AB debiterar
25 % av inköpsvärdet för returnerade varor för att täcka egna
hanteringskostnader. Observera att köparen först måste kontakta oss för
erhållande av returinstruktioner. Produkter som returneras utanför våra
returinstruktioner kan vi tyvärr inte ta emot eller ansvara för.
Ej uthämtade paket
Om ett paket går i retur till oss för att du inte tagit
emot det, kommer du att debiteras den faktiska fraktkostnaden och
kostnad för att skicka paketet igen, samt en expeditionskostnad på 50 kr
för vår hantering.
Reklamation/Felleverans
GemaButiks AB garanterar att varje försändelse kontrolleras innan den skickas till
dig. Skulle ändå en produkt vara trasig alternativt felexpedierad när
den anländer så åtar sig GemaButiks AB efter eget val att antingen kostnadsfritt åtgärda felet, ersätta
produkten eller återbetala densamma. Det är dock viktigt att du först
kontaktar oss för att erhålla retursedel och retur instruktioner. Obs!
Vid transportskador läs nedan!
Köparen kan inte åberopa att varan är
felaktig, om han inte lämnat meddelande om felet inom skälig tid
(normalt 7 dagar efter mottagandet). Skador skall i första hand meddelas
till fraktbolaget och i andra till oss via telefon eller e-post. Våra
kontaktuppgifter finns på sidan "Kontakt" på vår site. Det åligger
köparen att ange och påvisa hur felet eller bristen yttrar sig.
Tänk på att alltid kontakta oss först
innan du returnerar några varor. Produkter som returneras utanför våra
returinstruktioner kan vi tyvärr inte ta emot eller ansvara för.
Transportskador
Vid transportskadade varor skall
anmärkning mot fraktbolaget framställas utan oskäligt uppehåll efter det
att köparen upptäckt eller borde upptäckt fel eller brist. Vid synlig
minskning eller skada på gods skall anmärkning framställas till
chauffören/budet omedelbart vid godsets mottagande och annars inom 48
timmar efter mottagandet.
Reservationer
GemaButiks AB reserverar sig för slutförsäljning.
Produktinformation
Om det finns produktbeskrivningar
och bruksanvisningar till produkten så följer dessa med leveransen. Om
du vill ha mer information eller rådgivning från GemaButiks AB så är denna endast av vägledande typ. För vissa produkter kan du
teckna telefonsupportavtal. Önskar du instalation av din inredning kan
du kontakta oss för separat offert. GemaButiks AB är ansvarig för att varorna uppfyller kraven på CE-märkning.
Din bekräftelse att du accepterar dessa villkor
Genom att köpa från GemaButiks Inredning & Tillbehör AB accepterar du dessa avtalsvillkor (och de aktuella villkor som gäller vid tiden för din beställning) samt samtycker till vår e-post och integritetspolicy.